Ratan Tata

ceo tata group

Narození:
28. prosince 1937
Věk:
86 let
Upravit profil
Objem činností Ratana Taty sahá do mnoha různých oblastí. Obchoduje s ocelí i čajem, vyrábí automobily a poskytuje internetové připojení. Po Lakšmím Mittalovi je dnes asi nejvlivnějším indickým podnikatelem. Díky úspěchům za posledních několik...

Životopis

Objem činností Ratana Taty sahá do mnoha různých oblastí. Obchoduje s ocelí i čajem, vyrábí automobily a poskytuje internetové připojení. Po Lakšmím Mittalovi je dnes asi nejvlivnějším indickým podnikatelem. Díky úspěchům za posledních několik let měla nyní Tata Group, konglomerát sdružující skoro stovku různých společností, v roce 2005 obrat přes osmnáct miliard dolarů.

Ratan se narodil 28. prosince 1937 v Bombaji do velmi zámožné indické rodiny Tatů. Odmalička byl obklopen bohatstvím, jež vybudovaly předchozí generace šikovných obchodníků a průmyslníků s perskými kořeny, a mohl si dovolit studovat na kvalitních amerických univerzitách. Ratan původně v bakalářském studiu vystudoval architekturu na Cornell University, následně přešel na Harvard, kde studoval management.

Po ukončení vysoké školy se Tata vrátil zpět do Indie, aby se zapojil do fungování rodinné firmy, vedené jeho strýcem. Dlouhou dobu zastával různá místa ve firemní hierarchii a na samotný vrchol se dostal až poté, co J.R.D. Tata po více než půlstoletí v čele holdingu v roce 1991 odešel do důchodu.

Ratan Tata do firmy vnesl čerstvý vítr, když prosadil generační obměnu ve vysokých manažerských pozicích. Přišel též s rozhodnutím, že Tata Group, která měla velice silnou pozici v domovské Indii, musí expandovat též na jiné trhy, čemuž podřídil některé ze svých následujících akvizicí.

Asi nejvíce se v současné době hovoří o dvou součástech Tata Group, stále expandující Tata Steel a postrach všech prodejců automobilů, Tata Motors. Tata Steel byla v posledních letech mimořádně aktivní, naposledy v roce 2006 převzala za osm miliard evropskou ocelářskou společnost Corus. Z původně ztrátového podniku je dnes jedna z firem s nejnižšími cenami na celém trhu.

Tata Motors děsí všechny ostatní výrobce automobilů cenou, za kterou je schopna vozy vyrábět. První původní indická automobilka stlačila cenu až na neuvěřitelných padesát tisíc korun a v Indii již prodala několik milionů aut, které užívají mnohdy jako jednoho ze základních materiálů plastu. A chystá se další expanze v regionu Bengálska, kde nízké náklady na pracovní sílu umožní udržet ceny dole. A proniká i na další trhy, například do Jižní Afriky. Tržní hodnota Tata Motors jako nejcennějšího klenotu z celého holdingu přesahuje osm miliard dolarů.

Z českého pohledu je zajímavé též značka Tata Tea, která pronikla i na náš trh díky akvizici společnosti Jemča Jemnice. Tata Tea výrazně posílila v roce 2000, kdy za téměř půl miliardy koupila známou britskou značku Tetley. Jemča prodá v Česku, kde soupeří především se značkami Pickwick, Teekanee a Lipton nejvíce čajů a měla by umožnit Tata Tea expanzi na další středo a východoevropské trhy. Jen Češi údajně za čaj ročně zaplatí až půldruhé miliardy korun.

Toto je tak jen krátký výčet největších součástí konglomerátu řízeného Tatou, či spíše Taty. Indové se s produkty nesoucí jméno Tata setkávají v každodenním životě daleko častěji. Nejen pijí Tata čaj či jezdí autem vyrobeným v Tata Motors, ale koření si jídla Tata kořením, spí v Tata hotelích, užívají elektřinu vyrobenou v jedné z Tatových elektráren či nosí Tata hodinky. Nemluvě o tom, že mnoho z nich volá z mobilního telefonu, jež je obsluhován mobilní sítí Idea Cellular, patřící do majetku Tatů.

Spolu s boomem indické ekonomiky se rodině Tatů, která zaměstnává více než 230.000 lidí, daří stále lépe. Díky pečlivému výběru, do čeho investovat, cena společností na burze neustále stoupá a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Ratan Tata se již poohlíží po svém vhodném nástupci a prodlužuje svoji dobu v čele společnosti, brzy mu však bude sedmdesát. A doposud údajně žádného vhodného kandidáta nenašel.