zavřít
Upravit životopis

Životopis

V anglicky mluvící části světa patří Rupert Mudroch mezi největší žraloky v oblasti médií. Kromě velkého množství novinových plátků jeho impérium zahrnuje například filmařskou společnost 20th Century Fox či síť televizních kanálů Fox.

Rupert Murdoch se narodil 11. března 1931 v australském Melbourne. Jeho otcem byl šlechtic Sir Keith Murdoch. Ten zemřel již v roce 1952 a mladý Rupert tak po svých studiích na Oxfordu nastoupil do čela novin The News, vydávaných v Adelaide. Postupně si vybudoval pozici největšího mediálního magnáta Austrálie a bylo na čase podívat se na severní polokouli.

Murdoch přesunul pozornost směrem k Velké Británii, kde zakoupil bulvární News of the World a především The Sun. Později pak do svého impéria přidal i tradiční noviny The Times. The Sun se ukázal být výborným tahem a Mudroch, sám spíše konzervativní, připustil i lechtivé obrázky polonahých slečen (známá dívka na straně 3). Ostatně jen tento bulvární plátek přináší údajně Murdochově korporaci zisk přes milion liber týdně.

Murdochova strategie však byla vždy založena na přidávání dalších a dalších střípků do jeho široké mozaiky. Británie tak Murdochovi nestačila a začal budovat svoji pozici ve Spojených státech. Zde se pokusil prorazit především s bulvárním The Star a zakoupením New York Post.

Osmdesátá léta byla pak ve znamení rozšiřování korporace i na televizní obrazovky a plátna kin. News Corporation nejprve zakoupila holywoodské studio 20th Century Fox a posléze i práva na televizní vysílání. Ta však byla vyhrazena jen americkým občanům, proto Mudroch nejprve musel přijmout občanství Spojených států. Na konci osmdesátých let pak v Británii rozjel Sky TV, která se později spojila s British Satellite Brodcasting v BskyB, dominující britskému televiznímu trhu.

Na celkovém zisku korporace se poslední dobou podílí stále více filmová a televizní produkce. Zatímco na počátku devadesátých let netvořila ani třetinu, dnes je to již více než přes dvě třetiny. Mudroch také investoval i v asijském regionu, v Číně vysílá jeho Star TV, v Indii Asia Today a v Japonsku Sky Perfect TV!. V USA jeho Fox News čile soupeří se zpravodajskou CNN.

Co se týče tisku, vlastní v anglosaském světě News Corporation více než 175 různých novin. K tomu je nutno připočíst také několik vydavatelských domů, z nichž nejvýznamnější je HarperCollins.

Murdoch se též činí ve světě sportu, kde vlastní baseballový klub Los Angeles Dodgers či basketbalový New York Knicks. Když se však pokoušel v roce 1999 koupit slavný Manchester United, opozice fanoušků mu v tom nakonec zabránila.

Murdochova kontrola nad rozsáhlým mediálním impériem však mnoha lidem leží v žaludku. Nevyhnul se tak nařknutí z toho, že svoji pozici využívá při prosazování svých osobních idejí, jako například při válce v Iráku, kdy plně podporoval tvrdou politiku George W. Bushe. Toho jeho média podporovala i v obou prezidentských volbách, ostatně obdobně jako v Británii podporoval v minulosti vždy konzervativce (ve volbách 1997 však již Tonyho Blaira).

Jmění Ruperta Murdocha se odhaduje na 6,5 miliard dolarů.

Mohli by vás také zajímat…